reklama

Zvyky čertove triky

Zvyk je fantastická vec. Napríklad - neznášate smrad po bezdomovcoch pri každodennom cestovaní električkou naprieč Bratislavou. Boli časy, keď smrdeli iba niektoré električky. Dnes smrdia všetky. Vy cestovať musíte a tak sa odhodlane vnoríte do zápachu štianok a potu a cestujete. Musíte stáť, lebo sedačky sú obsadené spokojnými bezdomovcami, ktorí hlavne v zime využívajú príležitosť nemrznúť na ulici a spokojne sa na vás zo sedadla usmievajú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Spočiatku vás smrad omračuje, dusíte sa, pcháte sa k otvorenému vetraciemu oknu. Ale za pol roka vám už smrad prestáva vadiť. Nevšímate si ho. Naopak, prekáža vám prievan z otvorenej vetračky. A za rok si už ani nevšimnete, že sedíte vedľa bezdomovca s polročnou repou na krku a zhnitými nohavicami a košeľou. Užívate si naplno komfort cestovania električkou. A to všetko preto, že ste si dokázali zvyknúť.

Problémy nastanú, keď prídete domov. V mojom prípade manželka udržuje byt čistý a voňavý. Avšak po návykovom ročnom úsilí v električke zisťujem, že mi podstatne vadí ten poriadok a vôňa domova. Vnímam ho teraz podobne ako predtým smrad v električke. Už som si zvykol, v električke som strávil takmer pol života.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hneď ma napadá, že celý problém som doteraz vnímal jednostranne. Nenapadlo ma vžiť sa do pocitov onoho bezdomovca, ktorý so svojim smradom žije každý deň 24 hodín. Prítomnosť čerstvo osprchovaného a deodorantom navoňaného cestujúceho musí byť preňho nepríjemným zážitkom, rovnako ako mne kedysi vadil ten jeho zápach. Bezdomovec sa však nikdy na moju prítomnosť v električke nesťažoval. Hrdinsky znášal nápor smradľavého deodorantu a čistoty, ani brvou nemihol, nevykrúcal nos a netrúsil blbé poznámky. Vydržal a hádam si tiež zvykol.

Hovorí sa, že zvyk je železná košeľa. Milan Lasica kedysi k tomu poznamenal, že on má železné aj nohavice. A teraz v 25. čísle Týždňa problém návyku trefne analyzoval. Po prečítaní jeho bodky som si uvedomil ďalšiu vec. Zvyk je čertovský vynález. Má však svoje obmedzenia. Nemôžete si zvyknúť na všetko súčasne. Človek sa musí rozhodnúť. Buď vôňa, alebo smrad. Buď život v prírode alebo klietka v zoologickej záhrade. Oboje naraz sa ale nedá.

Michal Šplho

Michal Šplho

Bloger 
  • Počet článkov:  144
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Výtvarník. Zoznam autorových rubrík:  KultúraĽudiaFejtónKultúrkaČo život dalObčianska náukaOstatnéPoézia

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu