reklama

Mentalita sólového gitaristu

V živote prichádza obdobie, keď sa človek musí chtiac nechtiac zamyslieť, obzrieť dozadu a zrekapitulovať, o čom to bolo. Už viem, že to opäť príde a s veľkým odhodlaním sa snažím odolať, neobzerať sa späť – veď aj Lótova žena na to doplatila – zaťať zuby a pokračovať nerušene ďalej. Človek je slabý tvor. Nedodrží predsavzatia ani odhodlania. A tak opäť ťukám do klávesov a nôtim pieseň nočnej klávesnice.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

S rovnakým úsilím sa snažím odolať tvorivým počinom. Nebolo už toho dosť? Nepremárnil som už more času v úprimnom – aj keď zúrivom – úsilí stvoriť nové dielo? Už som to pozoroval veľakrát. Príde nenápadný impulz (hudba, obraz, písané slovo). Vyvolá mierne emocionálne vlnobitie. Neuspokojím sa s konzumáciou. Neodvratne musím schmatnúť do ruky nástroje a nasleduje búrka, prietrž energie, med tečie hrudníkom, bohovia sa rodia, škoda reči. Všetko je márnosť, vyslovil kedysi dávno neznámy človek, a jeho slová sa zachovali.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Mám už svoje skúsenosti a snažím sa odolať, koľko vládzem, vyhýbam sa náradiu výtvarníka, čomukoľvek, čo by ma mohlo obrať o čas. Žijem predsa v rozpuku konzumnej civilizácie, bude sa na ňu dlho spomínať, v dejepise sa bude vyučovať. To si nemôžem nechať ujsť, mediálny paškvil a hudobníkov Cmoríkov a Vyvolených a Superstars a Žitných a Ďurianovú a všetko prešpikované gýčom a priemernosťou. Chcem byť pri tom a užiť si to. Čo poviem svojim vnúčatám, keď sa ma raz budú vypytovať, aké to bolo? Budem sa vyhovárať s rumencom na lícach, že neviem, že som mal plno roboty s tvorivým životom, že som sa snažil ísť do hĺbky, nebyť priemerný? Majú sa za mňa hanbiť pred kamarátmi? Majú si v kolektíve vymýšľať priehľadné klamstvá o svojom predkovi, ktorý nedokázal vzdorovať hĺbke, významu, zmyslu a vysokému umeniu, takto im poserúc verejnú mienku a dobrú povesť v kolektíve?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Nie, vážení priatelia, toho bohdá nebude! Už balím Gombricha, Eca, Johnsona, Borgesa, Dostojevského a všetok ten papierový sajrajt do zberu. Ani peniaz za to nezoberiem. Čo som sprostý? A kúpim si televízor. Ako som mohol bez neho žiť pätnásť rokov? Veď to sa musí nejako prejaviť na mentálnom zdraví, asi by som sa mal dať aj preventívne vyšetriť na psychiatrii. Aby som nejako neohrozoval svoje okolie. A začnem si kupovať Nový čas a Plus 7 dní. Budem to zväzovať po ročníkoch a raz to pri večernom rozprávaní odovzdám svojim potomkom. No nečakajú ma krásne zajtrajšky?

Obrázok blogu

A na záver, o čom som to pôvodne chcel písať? Aha, mentalita sólového gitaristu. Krásna téma. Už roky snívam, ako o tom napíšem dlhý a trefný text, ktorý tne priamo do živého, ktorý odhaľuje magické tajomstvo rockovej hudby. Ale nedá sa vždy svietiť, z pamäte mi vypadol úderný úvod i energické rozuzlenie. Mal som to dobre vymyslené, škoda. Nabudúce sa už nenechám odviesť z určeného smeru, sľubujem...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Autor kresieb: Michal Šplho

Michal Šplho

Michal Šplho

Bloger 
  • Počet článkov:  144
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Výtvarník. Zoznam autorových rubrík:  KultúraĽudiaFejtónKultúrkaČo život dalObčianska náukaOstatnéPoézia

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu