reklama

Rembrandt a priateľ Karel

Mám priateľa. Okolo šesťdesiatky, živel. Teraz už menej než kedysi. Je posadnutý umením, hudbou, literatúrou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu


Avšak umením, ktoré funguje za hranicou všednosti a masovej páčivosti. Ako mladík v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch stopom prejazdil celé Československo a Poľsko. Cieľ — Varšavská jeseň.

Keď sme ho spolu s mojou manželkou pred asi desiatimi rokmi navštívili, vytiahol zbierku platní. Dovtedy som si myslel, že Pink Floyd a The Cure sú vrcholom tzv. nezávislej hudobnej scény. Karel, tak sa volá ten kamarát, ma v zlomku sekundy vyviedol z omylu.S veľkým oduševnením do gramofóna vložil platňu. To si musíte vypočuť, sú to Pašie — v rýchlosti nám opisoval, čo nás čaká. Varšavská jeseň, sedemdesiate roky. Kedysi dávno som tam bol. Moderná klasika v nezávislom podaní. Zachytáva duchovné dianie a atmosféru v momente, keď bol ukrižovaný Ježiš. Biela engelsovská brada sa mu zavlnila a Karel stlačil gombík.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nasledovalo niečo, na čo nikdy nezabudnem. Osvietenie. Zemetrasenie. Pravda. Pohľad do zrkadla. Náhle som si uvedomil, ako málo toho o hudbe viem. S manželkou sme sedeli, počúvali, vytreštené oči sme sem tam upreli na seba. Karel so zavretými viečkami v hojdacom kresle prežíval každý zvuk. Rachot, hluk, disharmonické pasáže striedajúce sa s harmonickými, škripiace husle, činely, orchester vo vytržení. Čistý priebeh emócií. Pink Floyd mi popri tom vyznel ako Karel Gott popri Marianovi Vargovi. Desať rokov som nad týmto zážitkom často rozmýšľal.

Vtedy som to celé nepochopil, ale to, čo som počul, ma nakoplo k novému objavovaniu možností v hudbe. A nielen v hudbe. Po mnohých rokoch som narazil na jedno výtvarné dielo, ktoré pre mňa absolútne stelesňuje to, čo som vtedy počul u môjho priateľa Karla. Rembrandt — Ukrižovanie Ježiša. Suchá ihla a rydlo. Tento majstrovský kus bol dlho vlastníctvom E. Degasa, celoživotného ctiteľa Rembrandtovho diela. V začiatkoch svojej kariéry dokonca často robil kópie Rembrandtových leptov. Neviem, či má zmysel obraz opisovať. Netuším, ako Rembrandt k tomu dospel, ale podarilo sa mu absolútne emocionálne vyjadriť posolstvo, ktoré vysielali aj Pašie z Varšavskej jari. Úzkosť, zahalenie temnotou, pohroma, skaza, opustenosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rembrandt vytvoril mnoho iných ukrižovaní, avšak toto jedno je výnimočne odlišné od všetkých ostatných. Diagonálne a vertikálne vedené čiary perfektne znázorňujú temnotu, ktorá nie je fyzická. Nie je to dážď, nie je to vietor. Pre mňa je to symbol duchovnej temnoty, ktorá sa nad ukrižovaným vznášala. Zvrchu do obrazu preniká svetlo, symbol Božej prítomnosti, čiastočne pokrývajúce muža ukrižovaného po pravej Ježišovej ruke. Muž ukrižovaný po Ježišovej ľavej ruke je úplne zahalený temnotou, zatratením. Práve tento moment bol perfektne spracovaný v spomínaných Pašiách fantastickým hrmotom a rachotom, s ktorým nás zoznámil náš priateľ Karel a ktoré si už desať rokov túžim vypočuť druhý krát, o to viac po objavení tohoto Rembrandtovho leptu.

Michal Šplho

Michal Šplho

Bloger 
  • Počet článkov:  144
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Výtvarník. Zoznam autorových rubrík:  KultúraĽudiaFejtónKultúrkaČo život dalObčianska náukaOstatnéPoézia

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu