reklama

Z druhej strany: Rasťo Čambál

Začal reagovať na články na mojom blogu. Potom prišlo prvé stretnutie, kde som zastával úlohu tlmočníka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Nasledovala prednáška vo fotoklube FOPA, kam ma zverboval – vraj musím odhaliť kód Hansa Holbeina jeho členom. Ďalej stretnutie u mňa v ateliéri. Takto, krok za krokom spoznávam nového človeka – aj o tom je blog.sme.sk. Viac o sebe poodhalí v rozhovore sám. Rasťo Čambál.

Obrázok blogu

PF 2008 

Vraj sa fotografovaniu venuješ od mládeneckých čias s jednou 25-ročnou prestávkou. Ako v mládeneckých časoch prebehlo tvoje stretnutie s fotografiou?

Úplne prirodzeným spôsobom. Mali sme doma Flexaret-ku, fotografoval aj môj brat a tak som to skúsil aj ja. Jednoducho tak ako deti kopírujú činnosť starších resp. dospelých, začal som robiť to, čo oni. Samozrejme, ak by ma to vôbec nebavilo, tak by som to nerobil. Išlo takmer výlučne o fotky rodiny, známych, fotky zo školy a školských výletov. Doma sme mali kompletne vybavenú tmavú komoru, takže za prvými skúsenosťami som nemusel chodiť ďaleko. Na základnej škole som sa prihlásil do fotografického krúžku, ale nespomínam si koľko ma tento krúžok posunul vpred. Viem však, že som nadobudol základnú remeselnú zručnosť, ktorú ale nepovažujem za veľmi vysokú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo prestávka trvajúca štvrť storočia? Nemáš pocit, že ti ušlo najpodstatnejšie obdobie k tvorivému rozvoju?

Prečo taká dlhá prestávka? Na to sa musíš spýtať mojej puberty :-). Asi najviac v oblasti mojich záľub zohrala skutočnosť, že som sa začal venovať hre na gitaru. Samozrejme z dôvodu zaľúbenosti, keďže moja vtedajšia frajerka vedela hrať na gitare. Tým sa začalo moje „muzikantské“ obdobie – trvalo 18 rokov. 

A či mi ušlo obdobie tvorivého rozvoja? Asi nie, pretože som sa venoval vlastnej muzike, ktorá vyžadovala mnoho nápadov, tvorivosti a obrazotvornosti. Tým nechcem povedať, že som v skupine tvoril iba ja. Pracovali sme tímovo. Tu som sa naučil využívať napr. alfa hladinu – pri tvorení ju využívam dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Moje krajiny 

Návraty nebývajú ľahké. Nepociťoval si po tak dlhom období prekážky, na ktoré si si už nemusel trúfnuť?

Myslím, že nie. Keďže som sa v mladosti nevenoval kreatívnej fotografickej činnosti, bol som v tejto oblasti úplne na začiatku. Pár rokov po ukončení muzicírovania som začal pociťovať absenciu tvorivosti a vzhľadom k môjmu kladnému vzťahu k počítačovej technike som si kúpil prvý digitálny fotoaparát. Ten opäť naštartoval môj záujem o fotografiu. Ale iba naštartoval, pretože dnes sa venujem klasickej fotografií. Na stredný a veľký formát používam rôzne fotoaparáty.

Zamestnanie, rodina, fotografovanie. Sú zlúčiteľné?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Áno, zlúčiteľné to je, ale s istými obmedzeniami. Musíš si určiť priority a podľa toho konáš. Moje stavajú fotografiu dosť vysoko, ale poznám šikovných fotografov, u ktorých to tak nie je. Čo je škoda.

Obrázok blogu

Moje krajiny 2

Aké motívy prenikali do tvojho objektívu za tvojich mladých čias? Boli to iné veci, než tie, ktorým sa venuješ dnes?

Často som fotografoval spolužiakov v škole, ale najviac sme fotili doma. Rodinu. Niekedy ma zavolali aby som nafotil malé zákazky. Samozrejme, nič vážne. Všetko to bolo z okolia mojich spolužiakov a rodiny.

Dnes vo svojom diele skúmaš človeka. Myslíš, že sa tak neuchopiteľný pojem dá porozumieť, ba dokonca zmysluplne vyjadriť?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dúfam, že nie :-). Ak by som tak učinil, čo by som potom robil? Pre mňa je dôležité hľadanie spojené s tvorením. Ako sa hovorí „Nie je dôležitý cieľ, ale cesta“. Je v tom filozofia. Aj keď hľadám už dávno objavené. Pre mňa je to v podstate sebapoznávanie.

Obrázok blogu

Vo svojej prvej publikácii fotografií Identity uvádzaš motto: "Pekná fotografia ešte nemusí byť dobrá a dobrá fotografia už vôbec nemusí byť pekná." Ako vnímaš a odlišuješ krásu a kvalitu fotografie? Kde sú limity tvojich kritérií definujúcich tieto základné kategórie?

Tiež som sa snažil robiť pekné fotky. Aj sa páčili. Vďaka nim som vyhral aj niekoľko súťaží. Ale všimol som si, že bola divákmi viac vnímaná obrazová forma ako obsah. Krása, peknota, bola v prvom pláne. Obsah v druhom. A mne začalo záležať, aby to bolo opačne. Ďalej som si uvedomil, že krása je suseda gýču. Tak som krásu z fotiek vypustil a začal som ju vkladať do obsahu. Zistil som, že už sa nemôžem spoliehať na všeobecné vnímanie irónie, paródie či vtipu, ale že musím byť hlavne úprimný a že to musí byť o mne, o mojich názoroch, pocitoch, že sa proste musím „vyzliecť“ na verejnosti do naha. Pre mňa je dobrá fotka taká, ktorá nestratí na hodnote ani po dlhšom čase. Keď je nadčasová. Dávam prednosť dekadentnej obrazovej forme, aby vynikol obsah. Aby dopĺňala obsahovú formu a nie naopak.

Z tvojho diela mám pocit, že chceš dôrazne vypovedať o určitých vlastnostiach človeka, ktoré sú samozrejmé a pritom sa tvárime, že neexistujú, a ak, tak len v životoch tých druhých, nie našich. Nevyvoláva tvoje dielo reakcie pokúšajúce sa zabrániť odhaľovaniu týchto temných miest?

Ľudia vo všeobecnosti neradi odhaľujú svoje skryté pocity a emócie. Preto sme iní na verejnosti a iní v súkromí. Ale i napriek tomu nemám pocit, že by takéto reakcie nastali. Skôr si myslím, že tomu ľudia rozumieť nechcú, že sa bránia byť k sebe úprimní, napríklad ak spravíme niečo zlé, koľko máme dôvodov pre vlastné ospravedlnenie a koľko ochoty si chybu priznať? Mnoho divákov vníma moje fotografie ako depresívne a mám pocit, že je to iba preto, že sú čiernobiele.

Kde všade hľadáš a objavuješ "čitateľov" svojho diela?

Ja svojich „čitateľov“ nehľadám. Nerobím to vedome pre akúsi cieľovú skupinu. Ja tvorím hlavne pre seba, pre svoju vnútornú potrebu. To, že sa moje fotky stretnú aj s kladným ohlasom ma teší, ale nerobím si z toho prehnané ilúzie.

Obrázok blogu

Identity

Symbolika je základným obsahom, ktorým rozprávaš často strohé príbehy. Myslíš, že dnešný človek odchovaný na priamočiarom konzume nenáročnej "kultúrnej" produkcie má šancu preniknúť do príbehu, ktorý ponúkaš?

To asi nie. Pretože symboliku „čítame“ rozdielne. V tejto oblasti neštudovaný človek posudzuje symboliku hlavne na základe svojich životných skúseností. A tie máme každý rozdielne. Nevadí mi však, ak si divák nájde v obsahu svoj príbeh. Dôležité je, že je ochotný ten príbeh hľadať.

Ďalší výrazový prostriedok, ktorým narábaš, je kontrast. Máš nejakú teóriu či pravidlá hry, ktorými sa pri tom riadiš?

Nie, pravidlá nemám. Skôr sa riadim intuíciou. Momentálne mi vyhovuje široká škála šedej. Nevyužívam vysoký kontrast. Skôr mám tendenciu vynechávať bielu.

Obrázok blogu

Identity 2

Si prezidentom fotoklubu v Galante, členom bratislavského fotoklubu FOPA a Združenia výtvarných umelcov západného Slovenska. Skús načrtnúť ich fungovanie, atmosféru, ľudí.

Všetko záleží od ochoty ľudí zapojiť sa do klubovej činnosti a od ochoty vzdelávať sa. Aj keď práve odborné vzdelávanie nemusí byť prioritou klubu. Ak je v ňom dobrá atmosféra a člen sa teší na stretnutie s ostatnými, splnil svoj účel. Žiaľ musím konštatovať, že klubová činnosť stojí na pleciach iba niekoľkých jeho členov. Podobné skúsenosti mi potvrdili aj v kluboch v zahraničí. Je to asi ľudská vlastnosť. Ale inak si sťažovať nemôžem. Fotografických akcií je v priebehu roka dosť, môžem si dokonca vyberať.

Máš za sebou niekoľko výstav, dokonca v zahraničí. Čo sa ti podarilo do sveta odkomunikovať, čo naopak odkomunikoval svet tebe? Máš spätnú väzbu?

Odkomunikoval som iba to, že existujem. Spätná väzba pre mňa nie je prioritná. Som samozrejme rád, ak má moja výstava kladnú odozvu – kto by nebol – ale nie je to hlavné merítko mojej spokojnosti.

Rasťa a jeho fotky nájdete na adrese http://www.rastcam.com/com/

Michal Šplho

Michal Šplho

Bloger 
  • Počet článkov:  144
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Výtvarník. Zoznam autorových rubrík:  KultúraĽudiaFejtónKultúrkaČo život dalObčianska náukaOstatnéPoézia

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu